Lyckas med din SEO

Hur du lyckas med din SEO

SEO, eller sökmotoroptimering som det kallas är ett sätt att arbeta med din hemsida för att hjälpa sökmotorerna att förstå sig på din hemsida och i syfte att ranka den högre upp på relevanta sökord för din verksamhet. Här handlar det om att på ett strategiskt sätt arbeta målorienterat och strukturerat och utifrån en tydlig bild på vad som ska göras och i vilken ordning.

I allra högsta grad så handlar det om Google som man vill synas på, med tanke på att Google är tydligt marknadsledande i Sverige och står för hela 90% av alla sökningar som sker på nätet. 

Det som rekommenderas att börja med att göra är att göra en så kallad sökordsanalys. Här kan du antingen signa upp dig för något verktyg likt Ahrefs eller SEMrush, känner du att du har dålig koll eller att det känns krångligt så kan du kontakta en SEO-byrå och köpa en sökordsanalys, priset för det bör inte landa på mer än max 2-3000 kr. 

Vad en sökordsanalys gör är att man kollar upp de relevanta söktermer som folk söker på när de ska komma till din verksamhet. För att ta ett exempel om du var en flyttfirma som var verksam i hela skåne så hade sökord som Flyttfirma Helsingborg eller Flyttfirma Malmö varit relevanta sökord. Här får man fram hur många som söker på ett visst sökord varje månad och det hjälper dig att börja fokusera på rätt sökord.

När sökordsanalysen är klar så rekommenderar vi att gruppera sökorden som är väldigt likvärdiga och se vilka som kan innefatta samma undersida. Sökord som Flyttfirma Helsingborg och Hjälp att flytta i Helsingborg är sökord som definitivt kan kombineras på samma undersida. Medan sökord som Flyttfirma Helsingborg och Flyttstäd Helsingborg rekommenderas att skapa en unik undersida för. Anledningen till detta är att göra det tydligt för google och hålla relevansen så hög som möjligt på varje specifik undersida på din hemsida. 

När du grupperat sökorden så ska du börja strukturera upp din hemsida. Här skapar du upp undersidor som du fyller på med content (text, bilder och video) som handlar om just det sökordet som du vill synas på. Här rekommenderar vi att inkludera de viktigaste sökorden i metatiteln, metabeskrivningen och H1-taggen (huvudrubriken). Metatitel och H1-taggen är de enskilt viktigaste rankingfaktorerna som du har och kan påverka när det gäller så kallat on-page arbete. Arbete som går att göra on-page, på sajten helt enkelt. 

När det kommer till att skapa content så tänk på att inte spamma sökordet, det kan du istället bestraffas av, givetvis ska du nämna sökordet men skriv för besökaren. Med det mindsetet så kommer du att lyckas alldeles utmärkt. Hur mycket eller lite text som ska finnas på varje undersida är upp till hur mycket ord som behövs för att beskriva tjänsten eller produkten i fråga. Dock brukar vi rekommendera att åtminstone försöka klämma in åtminstone 300 – 500 ord på varje undersida men gärna mer om möjligt.